الفرق بين أنواع بخاخات فيزيومير Physiomer

مواضيع مفضلة

1/04/2019

الفرق بين أنواع بخاخات فيزيومير Physiomer

الفرق بين أنواع بخاخات فيزيومير Physiomer



ماهي بخاخة فيزيومير (Physiomer)؟

فيزيومير بخاخ (Physiomer): عبارة عن مياة بحر طبيعية، تستخدم لتنظيف مجرى الأنف عند الرضع والأطفال والكبار وتسليكها، للتسهيل من عملية التنفس، كما تستخدم فيزيومير في علاج حالات التهاب الأنف البلعومي والتي تتميز بإنسداد وسيلان الأنف، وتعمل بخاخات فيزيومير بشكل عام للوقاية من الإصابة بالتهابات الجهاز التنفسي التي تصيب الأنف.


الفرق بين أنواع بخاخات فيزيومير Physiomer:


بخاخات فيزيومير لها أنواع مختلفة هي:



1- فيزيومير بيبي Physiomer Baby: ودي بيكون محتواها مياة بحر طبيعية متعادلة (Isotonic)، وبتستخدم للأطفال الرضع منذ الولادة وده لأن ضغط البخاخة ضعيف ومصممة علشان تكون مناسبة للأطفال الرضع.

- سعر بخاخة Physiomer Baby في مصر: 80 جنية.



2- فيزيومير نورمال جيت Physiomer Normal Jet: ودي محتواها أيضاً مياة بحر متعادلة، وبتستخدم للأطفال من سن 6 سنوات فما فوق.


سعر بخاخة Physiomer Normal Jet في مصر: 75 جنية.


3- فيزيومير سترونج جيت Physiomer Strong Jet: ودي محتواها أيضاً عبارة عن مياة بحر متعادلة، ودي بتستخدم من سن 10 سنوات فما فوق لأن قوة ضغط البخاخة أثناء الإستخدام بتكون قوية.


سعر بخاخة Physiomer Strong Jet في مصر: 80 جنية.


4- فيزيومير هايبرتونيك Physiomer Hypertonic: ودي بتكون مياة البحر فيها نسبة صوديوم أعلى شوية من العادية، وبالتالي تأثيرها بيكون أقوى في حالات انسداد الأنف والجيوب الأنفية، وبتستخدم من سن سنتين فما فوق.

سعر بخاخة Physiomer Hypertonic في مصر: 80 جنية.


5- فيزيومير بالكافور Physiomer Eucalyptus: ودي بتحتوي بالإضافة إلى مياة البحر الطبيعية على زيوت الكافور الأساسية وخلاصة من ورق النعناع، والتي بتكون ليهم خواص مضادة للبكتيريا والفيروسات.

سعر بخاخة Physiomer Eucalyptos في مصر: 75 جنية.





6- أمبولات فيزيومير Physiomer Unidose: ودي عبارة عن أمبولات صغيرة، الأمبولة تستخدم كجرعة واحدة، ويمكن استخدامها أيضاً لتنظيف عين وجفون الأطفال.

هناك تعليقان (2):

  1. ينفع أملها مياه وملح لأن جبتها ب100جنية وهى غالية الثمن عليا وظروفى لا تسمح أكررها تانى

    ردحذف
    الردود
    1. ممكن نستخدم محلول الملح 0.9 سعره لا يتجاوز 15 جنية مصري

      حذف

المشاركة على واتساب متوفرة فقط في الهواتف