الفرق بين أوجمنتين العادي وأوجمنتين اي اس Es شراب

مواضيع مفضلة

10/07/2018

الفرق بين أوجمنتين العادي وأوجمنتين اي اس Es شراب

الفرق بين أوجمنتين العادي وأوجمنتين اي اس Es 

(Augmentin vs. Augmentin ES)


أوجمنتين اي اس شراب - Augmentin Es 600 Syrup

* دواء أوجمنتين (Augmentin) كما هو معروف، عبارة عن مضاد حيوي واسع المجال من عائلة البنسيللين حيث يحتوي على خليط من مادتي (أموكسيسيللين) و (كلافيولينيك أسيد).

- شراب أوجمنتين Augmentin العادي موجود بتركيزات مختلفة داخل الصيدلية تتراوح من 62.5 ، 156 ، 228 ، 312 إلى 457 مجم.

وبتكون جرعة مادة الأموكسيسيللين "المادة الفعالة الرئيسية في دواء أوجمنتين" من 20 إلى 45 مجم لكل كجم، على حسب العمر وشدة العدوى البكتيرية.

- أما شراب أوجمنتين اي اس Augmentin 600 ES ده عبارة عن  مادة أموكسيسيللين Amoxicillin بتركيز عالي جداً "600 مجم"، ويستخدم للأطفال في حالة التهاب الأذن الوسطى المتكررة (Recurrent or persistent acute otitis media، وخاصة لو اتكررت في فترة أقل من 3 شهور، واللي بيكون تأثير شراب الأوجمنتين بتركيزاته العادية ضعيف شوية.

فبيضطر الطبيب في هذه الحالة بأنه يزود جرعة مادة الأموكسيسيللين الموجودة في الأوجمنتين، وبتكون جرعتها 90 مجم لكل كجم من وزن الطفل وتتقسم على مرتين في اليوم، وبالتالي يصف الأوجمنتين المركز "اي اس" واللي موجود في الصيدلية بتركيز 600 مجم لكل 5 مللي حجم من الدواء.

لذا أوجمنتين اي اس الموجود في الصيدلية يتم صرفه فقط بوصف الطبيب، ولا يصرف كـ OTC في الصيدلية أو يكرر من المريض، والحالات اللي عندها التهاب متكررة في الأذن الوسطى لازم يتم تحويلها لدكتور اطفال أو دكتور أنف وأذن.  

إرسال تعليق

المشاركة على واتساب متوفرة فقط في الهواتف